Våga vägra sluga vaggvisor

Är det inte konstigt hur man kan på baksidan av en chokladkaka läsa en beskrivning av hur fantastiskt brilliant och sofistikerad just denna choklad är, så sofistikerad att man nästan tror att man gör sig själv och världen en tjänst genom att äta den?

Är det inte lite konstigt att man kan köpa toalettpapper, och av att läsa några ord från personen som har designat mönstret på papperet tror man att hela ens liv kretsar kring detta papper? (i och för sig skulle livet bli lite svårare utan toa-papper, men mönstret på det tror jag knappast har någon betydelse)

Är det inte underligt, att facebook kan få mig att viga en hel kväll åt totalt ovärda saker?

Är det inte dumt, hur saker som egentligen är så oviktiga kan förkläs i vackra ord, och så blir det helt plötsligt så ädelt att ägna sina dagar åt att designa toalettpapper? Det finns så otroligt mycket banala saker i vår värld som tar vår blick från det viktiga, och fäster den vid det oviktiga. Jag frestas att tro att jag är trygg, endast för att jag har ett jobb och ett sparkonto på banken.

Men bakom mitt vardagsliv så finns det en andlig verklighet också. En dag kommer vi stå inför Gud, oavsett om vi vill det eller ej. Oavsett om vi tycker det är löjligt, läskigt, bissart, spännande, fanatiskt, onödigt, långt borta, orealistiskt, hoppfullt, påhittat eller vad man än kan tycka om detta. Oavsett om du har pengar på banken eller ej så kommer du en dag att stå inför Gud Fader. Jag också. Och vad säger vi då, om han frågar varför vi ägnade dagarna åt att sitta vid facebook istället för att lära känna honom? "Jag trodde evigheten ingick i hemförsäkringen..." ??

Välfärdens falska trygghet är som ett par alldeles för starka glasögon som gör verklighetens skarpa kanter till lulliga, odefinierbara mönster nån stans långt borta. Men det löser sig nog, jag har ju ett sparkonto.
FIGHT THIS LULLABY!!

Var finns det riktigt trygghet? På banken? Hos försäkringskassan? I min lägenhet? På flyget mot framtiden?

"Om än bergen viker bort
och höjderna vacklar,
så skall min nåd inte vika från dig
och mitt fridsförbund inte vackla,
säger HERREN, din förbarmare"
Jes 54:10

Vi måste öppna våra ögon och inse att verkligheten är mycket mer än det vi ser!
Sann trygghet finns hos Herren, som har skapat himmel och jord, och inte hos banken eller ens i min fina lägenhet. Och Herren vill ha ditt hjärta, inte dina pengar. Han vill umgås med dig!

I will say it again: How awsome is he not?



Kommentarer
Svägersk

"Jag trodde evigheten ingick i hemförsäkringen" =)

Apropå distraktioner: Facebook. Jag kom på nån till; nöje/underhållning, utseendefixering/image. Alkoholen kanske också kan nämnas?

2012-03-07 @ 11:46:24
Olivia

Ja, det kan man nog göra! Jag ska maila vår kladd till dig nu, skriv den så den blir tydlig för dig:)

2012-03-07 @ 16:15:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0