Lägg bort tegelstenarna

"Ändå var det många, även bland medlemmarna i Stora rådet, som trodde på honom. Men för fariseernas skull ville de inte bekänna det, för att de inte skulle bli uteslutna ur synagogan. De ville hellre bli ärade av människor än av Gud."
Johannes 12:42-43

"Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket"
Matteus 19:21-22

Det finns så mycket som binder oss och som gör det svårt för oss att följa Jesus. Den unge mannen var rik. Han var inte beredd att lämna ifrån sig sina ägodelar för att följa Jesus och få evigt liv. Medlemmarna i stora rådet var rädda om sitt anseende. De ville bli ärade av människor och vad rädda för vad fariseerna skulle göra med dem om de öppet bekännde att de trodde på Jesus.

Att följa Jesus är inte alltid enkelt. Men det blir väligt mycket svårare om man sysslar med fel saker. Det är väldigt mycket jobbigare att springa ett maratonlopp om du har en ryggsäck med tegelstenar på dig. Det är svårare och kanske omöjligt att följa Jesus om man bryr sig mer om vad människor tycker än vad Gud säger. Det är samma sak med kärleken till pengar och materiella saker. Det går liksom inte ihop.

Kanske en av anledningarna till att det ibland kan kännas så svårt att vara kristen är att vi försöker springa loppet utan att ta av oss ryggsäcken med tegelstenar. Tegelstenarna är saker som vi behöver sluta med, ta tag i eller ändra på.  "Jag vill gå med Gud, men jag vill inte sluta gå till spåkvinnor". "Jag vill ha en relation med Gud, men jag vägrar försonas med min vän". "Jag vill att Gud fyller mig med sin Helige Ande, men jag vill inte sluta fylla mig med alkohol" (eller annat skräp). "Jag vill lyda Gud, men inte så mycket att andra tycker jag är konstig"
 
Vi försöker leva nära Gud, samtidigt som vi har svårt att lägga ifrån oss saker som står i kontrast till Honom. Jag tror att detta är som att springa ett maratonlopp med en ryggsäck full av tegelstenar. Om du har något i ditt liv som står i kontrast till Guds ord, blunda inte för detta! Förneka det inte, prata med honom om det. Han kommer inte att slå bibeln i huvudet på dig (han vet vad vi är och att vi inte alltid är de mest intelligenta varelserna). Möjligtvis att han kärleksfullt rör vid ditt hjärta. Man behöver inte vara rädd för att prata med Gud om saker och ting. Han vet ju redan allt:)

Alla har vi nog tegelstenar vi skulle behöva lägga av oss. Thank God that you are mercyfull!!
http://www.youtube.com/watch?v=3WpQA9ybz8c

"God loves you just the way you are, but he refuses to leave you that way.
He wants you to be just like Jesus" /Max Lucado



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0