Fascination: hebrew quest

Närmare karaktärerna
När jag gick i högstadiet läste jag böckerna om Harry Potter, totalt fängslad av storyn. Eftersom de kom ut på engelska ett halvår innan de kom ut på svenska - och jag hade INTE tålamod att vänta - så läste jag de sista böckerna på engelska. Jag har alltit gillat engelska så det var inte så svårt, om jag inte förstod alla ord så förstod jag ändå av sammanhanget. Jag upptäckte dessutom att jag kom mycket närmre karaktärerna när jag läste om dem på originalspråket. Det var som att jag hörde deras egna ord, fick vara med i deras egna tankar och förstå dem på ett annat sätt. Det var som om författarens tankar ekade genom sidorna.

Hebrew Quest
Kanske det är därför jag alltid varit lite sugen på att lära mig hebreiska, som är bibelns originalspråk (gamla testamentet). För att komma närmre texten, förstå den bättre. Så jag började min Hebrew Quest för några veckor sedan, via holy language institute. Det var som att dyka ner i ett kristallklart hav, och se på världen där nere med andra ögon. Bokstav efter bokstav förmedlar Guds vishet, och visar på ett genialiskt sätt olika sidor på tillvaron, och hur saker och ting är tänkta att vara. Liksom jag kom närmare karaktärerna i Harry Potter genom att läsa böckerna på engelska, kommer jag också närmare Guds syn på vår tillvaro genom att studera hebreiskan. Och jag lovar dig, att lära känna Gud är inte ens jämförbart med att komma närmre karaktärerna i Harry Potter, eller någon annan bok. 
Bibeln, Guds andetag, vinner med hästlängder. Typ blåvals-längder.

Varje bokstav!!!!
Bokstavligen - varje bokstav har något att säga om Gud. Varje bokstav förmeldar ett tema, ett koncept. Hittills har jag lärt mig åtta bokstäver, vilket inte låter som speciellt mycket. Men varje bokstav talar tydligt om vem Jesus är, och jag kan bara inte sluta att fascineras. Jag menar, detta är ett språk som talades flera hundra hår, tusen år, innan Jesus föddes, ändå talar de minsta byggstenarna av detta urgamla spårk om honom - på ett sätt som inte kan misstolkas.


Letar du efter Gudsbevis, här har du ett.
Vill du få djupare förståelse för bibeln, här är ett sätt att komma närmre texten.
Vill du ha en närmare relation med Jesus, detta kommer hjälpa dig förstå mer av vem han är och vad hans uppdrag var.

www.holylanguage.com <--- Här är en FANTASTISK källa till visdom, förståelse och kunskap.

Hope to inspire you to know the King more and more.
This is the life!

A chart of the Hebrew letters



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0