House of bread

Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta"  Joh 6:35

Jag har nyligen börjat lära mig det hebreiska alfabetet, eller Alefbet som det heter. Det är ett minst sagt intressant språk med ett gudomligt fingeravtryck. Varje bokstav är inte bara ett ljud utan en också en bild på något.Den andra bokstaven i alefbet är "bet", vilket är en bild på ett hus.

(tar det på eng. för det funkar bättre språkligt)
Bayit: house
Beyit: house of.

Ordet "lechem" (om det nu stavas så) betyder bröd. 

beyit + lechem = House of bread

vet du vilken Israelisk ort det är? Beyitlechem? Betlehem!

Betlehem betyder alltså brödhus. House of bread.
Interesting since the bread of life was born in the "house of bread"



Kommentarer
Jona Malm

Rut 1:1, hungersnöd i "brödhuset".
Jättefin blogg, Olivia. Kommer du till Hjälmargården?
Hälsningar
Din trosfrände
Jona

Svar: Tack så mycket! Kommer inte till Hjälmargården, men hoppas att ni får ett fint läger!
Olivia

2013-06-30 @ 16:27:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0