Svaret på förtvivlan

Det är något jag försökt sätta ord på, få ner på papper, men det har som bara tagit stopp. Därför blev jag glad när jag och min fina vän Anneli (förlåt för facerapen btw) läste ur "ett är nödvändigt" den här mulna söndagsmorgonen. Författaren säger det jag tänker:

"Han (djävulen) vill få oss att betrakta helgelsen som en viljesak. Vad vi saknar är nya beslut, en helhjärtad överlåtelse eller andliga erfarenheter av det ena eller andra slaget. Kort sagt: Satan vill få oss att arbeta med oss själva. Han vet att vi därigenom blir självupptagna."

Ibland blir jag så frustrerad när jag märker att jag fortfarande bråttas med samma saker som jag bråttades med för fem år sedan. Jag ser hur jag inte kommer någon vart, inte utvecklas, inte "förfinas", inte helgas (formas av Gud). Då blir jag frustrerad och ibland näst intill förtvivlad. Hur kan Gud rädda någon som mig, trög, lat och självupptagen?
Men då behöver jag vända blicken bort från mig själv och istället se på han som räddar. Det är genom HANS kraft, inte genom mina viljeansträngningar, som förändringen sker. Vilka problem vi än har med oss själva behöver vi sluta stirra på dem, och istället se på Jesus.

Däri ligger svaret på problemen. ---> The Answer

"Nej, vägen till helgelse är att skåda Herrens härlighet. Den finner du inte genom att betrakta dig själv. Istället skall du vädna dig till Guds ords "spegel". Där får du se en tydlig och klar bild av din frälsare. [...] Du skall inte mäta förvandlingen eller bli upptagen av den. Gör du det avstannar den. Du skall istället se på honom som förvandlar dig. Då lever du under en ständig påverkan av Jesus"

Have a blessed week, and seek his face while he is near!


Kommentarer
Daniel H

Hej :) Jätte fin blogg, och fint inlägg om det där att förändras genom Jesus. Du har verkligen förstått hur det ska gå till, hoppas att du finner lugn och harmoni med Gud (Jesus)

Ha det så fint

kram /Daniel

2012-05-21 @ 20:53:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0